Pazar, 28 Haziran 2026

SES: Atamalar yapılsın, KHK’lılar işe iade edilsin, işten atmalar yasaklansın!



SES yaptığı açıklamalarda Türkiye’deki sağlık çalışanı sayısının OECD ortalamasının gerisinde olduğunu hatırlatarak, atamaların yapılmasını, KHK’lıların iade edilmesini istedi. Devlette ve özel hastanelerdeki işten çıkarmalara işaret eden açıklamada, palyatif çözümlerden vazgeçilmesi ve kıyımlara son verilmesi çağrısı yapıldı


Sağlık ve Sosyal Hizmet Emekçileri Sendikası (SES) Merkez Yönetim Kurulu, yaptığı 2 ayrı açıklamayla hem Türkiye’de sağlık hizmetlerinin çok az sağlık emekçisi tarafından yürütüldüğü, yeni atamalar ve KHK’larla ihraç edilenlerin görevlerine dönmeleriyle bu açığın en azından OECD ülkelerinin ortalamalarına yakın bir düzeye çıkarılması gerektiğini belirtti hem de özel ve devlet hastanelerinde çalışan sağlık emekçilerinin işten çıkarılmasına son verilmesini istedi.

Göstermelik çözümler yerine sağlık emekçilerinin sayısı arttırılmalı

Pandemi sürecinin Türkiye’de sağlık hizmetlerinin çok az sağlık emekçisiyle yürütüldüğünü de açığa çıkardığı vurgulanan açıklamada, ilk günden beri yeni atamaların yapılması ve ihraç edilmiş emekçilerin görevlerine döndürülmesinin istendiği, fakat bakanlığın bu talebi görmezden gelerek durumu palyatif çözümlerle idare etmeyi tercih ettiği vurgulandı.

Türkiye’de yetişmiş sağlık emekçisi sıkıntısı olmadığı, 400 bini bulan sağlık emekçisinin atama beklediği ve yürütülen güvenlik soruşturmalarıyla bu atamaların engellendiği, ihraç edilmiş on binlerce sağlık emekçisinin bulunduğu belirtilen açıklamada, bu gereceğe rağmen Sağlık Bakanlığı’nın çağrılara kulak tıkadığı ifade edildi.

Son atamalar ihtiyacın altındadır, İtalya bizden çok sağlıkçıya sahipken bile büyük sorunlar yaşadı

Sağlık Bakanlığı’nın ısrarlar üzerine 14 bin temizlik işçisi, 18 bin de sözleşmeli sağlık emekçisi ataması yaptığı, fakat bu sayının ihtiyacı karşılamadığı belirtilen açıklamada, “OECD ülkelerinde ortalama 100 bin kişiye düşen hekim sayısı 348 iken Türkiye’de ise 187, ebe ve hemşire sayısı 938 iken Türkiye’de ise 301’dir. Bu örnekte de görüldüğü üzere atanan sağlık emekçisi sayısı son derece yetersizdir. Sağlık emekçisi sayısı Türkiye’nin çok üzerinde olmasına rağmen İtalya salgın döneminde büyük sorunlar yaşamıştır” denildi. Türkiye’de sağlık emekçisi sayısının OECD ülkelerinin ortalamasına yakın hale getirilmesi istendi.

Palyatif çözümlerle süreç yönetilemez

Sağlık Bakanlığı Yönetim Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün 06.04.2020 tarih ve 929 sayılı Personel Hareketleri Genelgesi hatırlatılan açıklamada, bu genelgenin de diğerleri gibi palyatif olduğu belirtildi. Sadece İstanbul’un esas alındığı, diğer illerden İstanbul’a tayin isteyenlerin, geçici görev talebinde bulunanların görevlendirileceği belirtilen genelgenin, salgının diğer illerde de tırmanmasıyla nasıl bir handikabın ortaya çıkmasına neden olacağına işaret edildi.

Ayrıca tüm Türkiye’de ücretsiz izin ve yıllık izinde olan sağlık emekçilerinin izinlerinin de iptal edildiğinin duyurulduğunun hatırlatıldığı açıklamada, salgınla mücadele için ataması yapılmayanların derhal atanması, ihraçların görevlerine iade edilmesi, güvenlik soruşturmalarının sonlandırılması istendi.

Sağlık emekçilerinin istifa etmesi yasak ama işten çıkarılmaları serbest!

SES Genel Merkez Yönetimi yaptığı başka bir açıklamada da özel ve devlet hastanelerindeki sağlık emekçilerinin işten çıkarılmalarına değinerek, “Bir toplumsal kriz durumu daha emekçileri daha fazla sömürmenin fırsatına, krizden çıkışın yolu ise emekçilerin ekmeği ile oynamakta bulunuyor.  Her alanda işten çıkartılmaların yasaklanması, salgın karşısında emekçilerin ve halkın hakları devlet tarafından güvenceye alınmalıdır” denildi.

Sağlık Bakanlığı’nın 27 Mart 2020 tarihinde çıkardığı genelgeyle kamuda ve özelde çalışan sağlık emekçilerinin 3 ay süresince istifa etmesini, emekliye ayrılmasını yasaklayan kararı hatırlatılan açıklamada, “Ücretsiz izinde olanları geri çağıran, yıllık izinleri iptal eden, kronik hastalığı olan ve 65 yaş üstü sağlık emekçilerin idari izinlerini yok sayarak risk altında çalışmaya zorlayan Sağlık Bakanlığı özelde ve kamuda sözleşmeli çalışan sağlık emekçilerinin işten çıkarılmalarına ilişkin bir söz söylemiyor” denildi.

Sağlık Bakanlığı’na çağrı yapılan açıklamada şunlar belirtildi:

Sağlık Bakanlığı acilen bir genelge çıkararak işten çıkarmaları yasaklamalı ve işten çıkarılan bütün sağlık emekçilerini işe geri almalıdır. Özel hastaneler kamulaştırılmalı, özel hastaneler ve olanakları salgın dönemindeki sağlık hizmet ihtiyaçlarına tahsis edilmeli, buralardaki sağlık emekçileri korunmalıdır.