Fernas Madende de İnşaatta da Suç İşliyor!



İnşaat-İş, Fernas İnşaat’ın Aydın-Denizli Otoyolu Kuyucak şantiyesindeki kuralsızlıkları, bakanlık kararlarını bile dikkate almayan pervasızlığını belgesiyle teşhir ederek Fernas Holding’in madende olduğu gibi inşaatta da nasıl bir sömürü çarkı kurduğunu ortaya koydu


Soma’daki maden işletmesinde işçileri Bağımsız Maden-İş’e üye oldukları için işten çıkaran, işçi sağlığı ve iş güvenliği önlemleri için bir kuruş harcamamak için işçilerin canına sudan ucuz muamele yapan Fernas, inşaatta da işçileri posası çıkana kadar çalıştırıp yasal haklarını ödemiyor. Bu durum Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı müfettişlerince tespit edildiği halde yasal haklarını ödemekten kaçındığı gibi işçileri çeşitli kodlarla işten çıkarmakla tehdit ediyor.

İnşaat-İş, Aydın-Denizli Otoyolu Kuyucak şantiyesinde çalışan işçilerin yaşadıkları kuralsızlıkları Çalışma Bakanlığı’nın tutanağıyla birlikte paylaştı.

İşçiler günde 10 saat çalıştırılıp bu ücret+fazla mesai olarak gösterildi. 2 haftada bir Pazar günleri tatil hakları olduğu halde bunu da +1 izin hakkı olarak gösterdi. Yapılan yasadışı iş bakanlık tarafından tespit edildiği halde işçilerin yasal alacaklarını ödemeyip çeşitli kodlarla işten atmakla tehdit etti.

İnşaat-İş’in Fernas İnşaat’ın kuralsızlıklarını teşhir ettiği paylaşımı şöyle:

Yüklenici firmanın Fernas İnşaat olduğu Aydın-Denizli Otoyolu Kuyucak şantiyesinde harita-etüt proje biriminde ……. …….. …….. tarihinden bu yana çalışan işçi arkadaşlarımızın anlattıkları inşaat patronlarının nasıl bir kuralsızlık içinde olduklarının, işçileri olduğu kadar devleti de vergiden kaçırarak nasıl “dolandırdıklarının” yeni bir örneği.

Yaklaşık 2 bin işçinin çalıştığı projede işçiler insanüstü bir tempoda çalıştırılıyor. Sabah saat 07:00 ile akşam 18:00 arasında 1 saatlik yemek molası olmak üzere günde 10 saat çalıştırılıp 2 haftada bir gün pazar günleri olacak şekilde tatil yapmaktalar. Resmi tatile denk gelen günlerde bile mecburen çalıştırılan işçilere bu, +1 gün izin hakkı olarak eklenmektedir. 07:00-18:00 saatleri arasında çalışıp mesai yapmayan işçilerin ücret ödemesiyse ücret+fazla mesai adı altında yapılmaktadır. Dolayısıyla sigorta primlerinden kaçırıldığı gibi gerçek ücret de ödenmemektedir.

Bu durum işçi arkadaşlarımız tarafından CİMER’e şikat edildi. Şikayet üzerine İzmir Rehberlik ve Teftiş Grup Başkanlığı’ndan müfettişler işyerinde teftişte bulundu ve hazırladıkları rapor geçen hafta işçilerin de eline ulaştı. Fakat insan kaynakları birimi raporun geçersiz olduğunu, kendilerine Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından bildirim yapılmadığını ve ücretlerin de ödenmeyeceğini bildirdi. Bir de suçlarını bastırmak için ‘gidin mahkemeye başvurun, mahkemelerde sürünün’ diyerek Kod’lu işten çıkarma tehdidinde bulundular. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’ndan 50 harita-etüt personeline gönderilen raporda ödemelerin tam yapılması ve bunun geriye dönük olarak da yatırılması kararı net bir şekilde ifade edilmişti.

Fakat her yerde olduğu gibi Fernas’ın başında olduğu bu projede de kuralsızlık ve denetimsizlikten güç alan patronlar, yapılan denetimlerin somut sonuçlarını bile dikkate almayacak bir pervasızlıkla hareket etmektedir. Dahası denetim yapılmasını sağlayan işçilere haklarını ödemek bir yana işten atmakla tehdit etmekteler.

Çalışma Bakanlığı’nın bu duruma müdahale etmesini bekliyoruz…