Perşembe, 25 Haziran 2026

‘Grev kararı zamanı çoktan geldi’



Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) Ankara Şube Başkanı İsmail Özdemir’le 1 Mayıs’ı, pandemi koşullarında kutlanıyor oluşunu, salgının sınıfsal karakterini ve önümüzdeki dönemlerde nasıl bir mücadele hattı izlenmesi gerektiğini konuştuk


1 Mayıs sizin için ne anlama geliyor?

1 Mayıs takvim itibariyle bakıldığında 365 gün üretim sürecinde emek gücünü satarak alınteri döken, üreten ve sonuçta ürettiğinin karşılığını alamayan işçi sınıfının bu sorununu dile getirme, haykırma ve taleplerinin kabul görmesi için mücadeleyi birliğe, dayanışmayı pratiğe geçirme günü. Sınıfın varlık hissettirdiği gün.

Bu uğurda mücadele edenleri, faşizmin ecelsiz katliamına uğrayanların da ayrıca anma günü.

Bu yıl 1 Mayıs’ı koronavirüs salgını koşullarında karşılıyoruz. Bu koşullarda işçi sınıfının birlik, dayanışma ve mücadele gününde nelerin yokluğunu ve eksikliğini yaşıyorsunuz?

Neoliberal süreçle toplumsal sorunlar oldukça artmış, işçi sınıfının çalışma koşulları zaten çok kötüleşmişti. Bunun üzerine bir de son birkaç aydır koronavirüs salgınının çıkması emekçi sınıf için çekilmez oldu.

İktidar zaten emekçilerin, sendikacıların sokağa çıkmasından rahatsız olup orantısız güçle saldırıyordu. Bu durumu da fırsat biliyor. 1 Mayıs kutlamalarına izin verilmiyor.

Fiziksel mesafeye dikkat edilerek geniş bir alanda 1 Mayıs etkinliği düzenlenebilirdi. Alanda olmamak üzücü.

Bu yıl 1 Mayıs’ı başka türlü anarak mücadele etmek gerekecek. Teknolojik imkanlar çerçevesinde en azından.

Gönlümüz, yüreğimiz alanda tabii ki.

Ya koronavirüse yakalanmak ya da “evde kal” çağrısına uymak… “Ölümlerden ölüm beğen” deniyor bizlere. İşçi sınıfı ve emekçiler bu açmaz karşısında sizce ne yapmalı?

Pandemi sürecinde sözü sermaye ve sırça köşklerde oturanların değil emekçiler söyleyip ortak bir kararla pratiğe geçirmeliydi.

Siyasetten bağımsız bilimsel gereklilik sürece dair ne öneriyorsa o doğrultuda hareket edilmelidir.

Zorunlu işler dışında tüm hizmetler durdurulmalıdır. Bu süreçte çalışmayanlara yoksulluk sınırı altında olmamak kaydıyla ücretleri ödenmelidir.

Başta İnşaat-İşçileri Sendikası olmak üzere kimi sendikalar bir araya gelerek “Yaşamak için Genel Grev!” dediler. 1 Mayıs’ta bunun sınıfın ortak talebi ve eylemi olarak hayata geçirilebilmesi için neler yapmak gerekir?  

Emekçiler ve tüm toplumsal kesimlerin yaşam şartları gittikçe ağırlaşıyor. Bu ağırlaşma, birlikte örgütlü tavır almamaktan kaynaklanıyor.

Tüm örgütlü kesimlerin en kısa zamanda bir araya gelip artık bir yaptırım, grev kararı alma zamanı çoktan geldi.

Varlık içinde yokluk çekmek ideolojik ve örgütsel eksiklik dolayısıyla eziyete dönüşmüş vaziyette.

Öncelikle örgütlü tavrın gösterilmesi gerekir.

İşsizliğin bir an önce bitirilmesi gerekir. Bunun için çalışma saatlerinin hem dünyada hem ülkemizde 6 saate düşürülmesi mücadelesinin başlatılması gerekli.

İstihdam alanlarının açılması için işçi sınıfının bu tavrı en kısa zamanda göstermesi gerekir.

İsmail Özdemir

BTS Ankara Şube Başkanı.