İşçilerin ve sendikaların karşılaştığı hak ihlallerinin küresel analizini içeren Küresel Haklar Endeksi 2020 Raporu yayımlandı. Uluslararası Sendikalar Konfederasyonu (ITUC) tarafından hazırlanan raporda, 144 ülkenin incelenmesi sonucunda işçiler için en kötü 10 ülke listesi hazırlandı. Türkiye bu listede Bangladeş, Brezilya, Filipinler, Hindistan, Honduras, Kazakistan, Kolombiya, Mısır ve Zimbabwe’yle birlikte ilk en kötü 10 ülke arasında yer aldı.
Raporda, pek çok ülkede grev ve toplu pazarlık hakkının ihlal edildiği, yeni sendikaların kurulması ve sendikaların yetki almasının zorlaştırıldığı, işçiler ve sendikacıların tutuklandığı hatta öldürüldüğü, ifade özgürlüğünün ihlal edildiği kaydedildi.
Raporda ihlaller şöyle özetlendi:
-Ülkelerin yüzde 85’i grev hakkını ihlal etti.
-Ülkelerin yüzde 80’i toplu pazarlık hakkını ihlal etti.
-Sendikaların kaydını engelleyen ülke sayısı arttı.
-İşçiler için en kötü on ülke listesine üç yeni ülke girdi (Mısır, Honduras, Hindistan)
-Konuşma özgürlüğünü reddeden veya sınırlayan ülke sayısı 2019’da 54’ten 2020’de 56’ya yükseldi.
-51 ülkede işçi şiddete maruz kaldı.
-İşçilerin, ülkelerin yüzde 72’sinde adalete erişimi yoktu veya kısıtlıydı.
-İşçiler 61 ülkede keyfi tutuklamalar ve tutukluluk yaşadılar. 7 yılın en kötü sonuçları
-Küresel Haklar Endeksi 7 yıldır hazırlanıyor ve 2020 raporu 7 yılın en kötü sonuçlarını verdi. Hükümetlerin ve patronların eğilimleri işçi haklarını kötüleştiriyor. İfade özgürlüğünü engelleyen ülke sayısı artıyor. İşçilerin adalete erişimi zorlaşıyor. Denetim ve soruşturmalarla bağımsız sendikalara gözdağı verilmek isteniyor.
-Rapora göre, Covid-19 salgını döneminde sendikal hak ihlalleri arttı. Sendikal faaliyetler karantina kuralları gerekçesiyle engellendi, sosyal diyalog askıya alındı, sendikalarla istişare azaldı. Bu durum salgınla mücadeleyi sekteye uğrattı, ölümlere ve iş kazalarına yol açtı.
Ortadoğu ve Kuzey Afrika işçiler için en kötü bölge olmaya 2020 yılında da devam etti. Çatışmaların sürdüğü Filistin, Suriye, Yemen ve Libya ülkelerde işçi hakları ihlal edildi.
Belarus, Gine, Senegal ve Togo gibi ülkeler sıklıkla grevleri yasakladılar. Bolivya, Şili, Iran ve Irak’ta sendikal etkinlikler saldırıya uğradı. Mısır ve Honduras’ta toplu sözleşme hakkı ihlal edildi ve işçi temsilcileri işten atıldı.
Türkiye ve Hong Kong’ta ifade özgürlüğü engellendi. Türkiye, Endonezya ve G. Kore’de sendikacılar tutuklandı.
Türkiye’de işçi haklarının güvence altında olmadığı, sendika üyelerinin işten çıkartıldığı vurgulandı. Aliağa Belediyesi’nde işçilerin işten atılması, DİSK Genel Başkanı Arzu Çerkezoğlu’na ve KESK üyelerine açılan davalar, DİSK İletişim Dairesi Müdürü Umar Karatepe’nin gözaltına alınması gibi konular raporda yer aldı.
Rapora göre Türkiye’de hükümet sendikalara yönelik hasmane tutumunu sürdürdü. Bağımsız sendikalara yönelik baskılar, yurttaş haklarının ihlal edilmesi bir korku iklimi yarattı. İşverenler de ayrımcılık ve işten atmalar yoluyla sendika faaliyetlerini engellemeye çalıştılar.
Alınteri Gazetesi 21. Yüzyıla Sosyalizmi Yazacağız!