Koçlara ait TÜPRAŞ’ın dört rafinerisinde (Aliağa, Kocaeli, Kırıkkale, Batman) toplam 88 işçinin adının olduğu kıyım listesi Petrol-İş Genel Merkezi’ne sunularak sendika da bu kıyımın ortağı haline getirilmişti. Petrol-İş Genel Merkezi arkasının güvencesizleştirme ve kitlesel işçi kıyımlarıyla geleceği açık bu politika karşısında pratik bir tutum geliştirmek yerine holding yönetimiyle pazarlık yaparak kıyımın çapını küçültme yoluna gitmiş, kararı da şubelere bırakmıştı. Rafinerinin Aliağa dışındaki diğer rafinerilerinde şube yönetimleri şirketle pazarlık yoluyla sayıyı azaltma yolunu tutarken Aliağa Şube Başkanı Hasan Toptan ise “tek bir arkadaşımız için bile böyle bir pazarlık yapmayacağız” diyerek eyleme gideceklerini açıklamıştı. İlk olarak 4-5 Mayıs’ta (hafta sonu) işletmeye kapanma eylemi başlamış, hafta başında da eylem fabrika önünde nöbet biçiminde sürdürülmeye başlamıştı.
Tüm bunlar olurken Petrol-İş Genel Merkezi ve diğer şubeleri sessizliğini sürdürmüş, işlerine son verilecek işçi sayısını azaltma yönünde pazarlık yapmakla sınırlı bir tutum sergilemiş, işçiler adeta kendi başına bırakılmıştı.
TÜPRAŞ’ın Aliağa Rafineri’nde işletmeye kapanmakla başlayıp kapı önünde nöbet tutmak biçiminde devam eden direnişin 4’üncü gününde 22 işçinin çıkışı verilmiş, bu tutuma karşı Aliağa Şubesi direnişi kent merkezine taşıyacaklarını açıklamıştı.
Direniş boyunca Petrol-İş’in örgütlü olduğu Petkim, Star Rafineri, Ravago Eastchem ve Petrol-İş Gebze Şubeye Bağlı Ravago Enplast işçileri sürekli dayanışma göstermiş, bu dayanışma İzmir’deki işçi sınıfının çeşitli bölüklerinin ziyaretleriyle buluşmuş, fakat bu saldırının ciddiyetine uygun bir boyut ve çap kazanamamıştı.
Bu tablo içinde direnişin 5’inci gününde Petrol-İş Genel Merkezi, Holding merkeziyle görüştüğünü belirterek, Aliağa Şube Başkanı Hasan Toptan’ı genel merkeze çağırmıştı. Bunun üzerine Toptan, görüşmeye gideceğini ve gelişmeler hakkında bilgilendirmede bulunacağını belirtmiş ve işçiler de bu gelişme üzerine direnişi sonlandırarak evlerine dönmüştü.
Aradan 2 gün geçmesine rağmen henüz bir açıklama yapılmadı, işçilerin huzursuzluğuysa sürüyor. Evrensel’in aktardığına göreyse patron tarafı 22 işçiden ancak 8 işçiyi geri almayı kabul etti, geri kalan 14 işçinin ise fesih kararları işleme konulacak. Bu sonuçlara ilişkin Aliağa Şube Başkanı’nın bugün bir açıklama yapması bekleniyor.
İşçilerse, sendikanın açıklamayı bugüne bırakmasını eleştirerek, “Eylem boyunca sürekli mesajlar atılırken, şimdi açıklama sabaha bırakılıyor. İşveren yetkililerinden öğreniyoruz rakamları. Hani şeffaf olacaktık” diyor.
Alınteri Gazetesi 21. Yüzyıla Sosyalizmi Yazacağız!