Perşembe, 25 Haziran 2026

Hatay’daki Gaspçılık Valiliğin Sürekli Uzatılan Olağanüstü Yetkilerine Dayandırılıyor!



OHAL süresinin bitişinin ardından herhangi bir Cumhurbaşkanlığı kararı olmaksızın AFAD tarafından 23 defa el koyma kararları alındı. Bu kararların sonuncusu da 6 Temmuz tarihli olanı.


6 Şubat depreminde yerle bir olan Antakya’da kuralsızlık ve pervasızlık temel çizgi olmuş durumda. İnsanların zeytinliklerine herhangi bir karar olmaksızın “nasıl olsa kamulaştırılacak” denilerek iş makineleriyle dalınıyor, tepki gösterildiğinde ise bu iş gizlice yapılmaya çalışılıyor.

Hatay Valiliği ve AFAD’ın olağanüstü hal 9 Mayıs’ta sona ermesine rağmen herhangi bir cumhurbaşkanlığı kararı olmaksızın Anayasa’nın orasını burasını didik didik ederek onu uzatacak dayanaklar yaratıp istediği yere “barınma ihtiyacının çözümü” adına el koyması (ederi daha sonra ödenecek” ibaresini itinayla ekleyerek!) bu keyfiliğin temelini oluşturuyor. OHAL süresinin bitişinin ardından herhangi bir Cumhurbaşkanlığı kararı olmaksızın AFAD tarafından defalarca el koyma kararları alındı. Bu kadarların sonuncusu da 6 Temmuz tarihli olanı. “Hatay İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğünün (AFAD) Barınma İhtiyacı Nedeniyle El Koyma Kararı-23” başlığı taşıyan kararda yasalar-karalar birbirine eklenerek her defasında el koyma yetkisi uzatıldı. Sonuncu kararda bu yetkinin tarihi 31 Aralık 2024 olarak ifade edildi.

Rezerv alan yasasıyla valiliğe verilmiş OHAL yetkileri birleşerek Hatay halkı her açıdan ciddi bir belirsizliğe sürüklendiği gibi zorbalığa açık hale getiriliyor. Zeytinliklere bodoslama dalınıyor, az hasarlı ya da sağlam binalara rezerv alan kapsamına alınarak “boşaltın” tebligatları gönderiliyor, boşaltılmadığı koşullarda OHAL yetkisi de kullanılarak zorla boşaltılacağı tehdidi gönderiliyor.

6 Temmuz 2024 tarihinde AFAD ve Hatay Valisi imzasını taşıyan “Barınma İhtiyacı Nedeniyle El Koyma Kararı” başlığı taşıyan yazıda da aylardır yeniden yayınlanan ve süreleri uzatılan gasbetme dayanakları tekrarlanıyor.

Yazıda mülki amirlere verilen olağanüstü yetkiler 15 Mayıs 1959 tarihli ve 7269 sayılı ‘Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunu’nun 6’ıncı maddesi öne sürülüyor.

 “Mülkiye amirlerine verilen olağanüstü yetkiler” başlıklı 6’ncı maddesinde afetlerin meydana gelmesinden sonra vali ve kaymakamların istedikleri yere el koyma yetkisi olduğu şöyle anlatılıyor:

“… bedeli,  ücreti veya kirası sonradan ödenmek üzere her türlü taşıt araçlarına ve gerekli makine alet ve edevatına el koymaya ve hiçbir kayda ve merasime tabi olmaksızın tedavi, kurtarma, yedirme, giydirme ve barındırma gibi işlerle bu gibi işlerin gerektirdiği acil satın almaları ve kiralamayı yapmaya,  Devlete,  mahalli idarelere,  evkafa,  İktisadi Devlet Teşekkülleri ile bunlara bağlı kurumlara ilişkin her türlü taşınmaz malları; yetmemesi halinde de diğer tüzel kişiler ile gerçek kişilere ait bina ve müştemilatı ile bahçe ve arsa gibi araziyi geçici olarak işgale yetkili olduğu hüküm altına alınmıştır.

Valiliğin AFAD’ın ilgili (c) sayılı Oluru’na istinaden barındırma iş ve işlemlerinin aksamaması için el koyma yetkisini 31.12.2023 tarihine daha sonra ilgi (ç) sayılı Olur ile 31.12.2024 tarihine kadar uzattığı belirtiliyor yazıda”.

Sonunda net ifadelerle “Bu doğrultuda 7269 sayılı Kanunun 6. maddesinde belirtildiği üzere barındırma iş ve işlemleri için yeterli ve uygun hazine arazisi bulunamamasından dolayı ekli listede belirtilen adres, ada/parselde bulunan taşınmazlara, barındırma amacıyla bedeli bilahare ödenmek kaydıyla ilgi (ç) sayılı Valilik Oluruna istinaden geçici olarak el konulmuştur” denilen yazıda el konulan 35 taşınmazın listesi paylaşılıyor.

Listeyi şu linkte görebilirsiniz

Kararın tümüne şu linkten kakabilirsiniz.